Kokenut asiantuntija kohtaa haasteet
Sami Asujamaa on 10+ Isännöinti Oy:n toimitusjohtaja ja isännöitsijä. Hän perusti oman isännöitsijätoimistonsa kesällä 2015. 10+ Isännöinnin periaatteena on alusta saakka ollut asiakkaiden palvelu laadulla sekä tarjota houkutteleva työpaikka alan ammattilaisille. Käytännössä tämä näkyy esimerkiksi niin, että isännöitsijöillä on aina vain kohtuullinen määrä taloyhtiöitä hoidettavana.
Toimialan yleiset haasteet ovat Samille tuttuja: asiakasyhtiöissä vallitseva tiedon puute sekä puutteellisilla tiedoilla tehdyt suunnitelmat. "Ongelma on, että tieto korjaushistoriasta on usein puutteellinen ja taloyhtiön kunto ei ole tiedossa. Puutteellisen tiedon perusteella tehty kunnossapitotarveselvitys tekee taloyhtiön kunnossapidon johtamisesta haastavaa”. Loppujen lopuksi taloyhtiön hyvä kunnossapito on yksi merkittävimmistä tekijöistä taloyhtiön arvon säilymiseen ja siksi äärimmäisen tärkeää kaikkien taloyhtiöiden osalta.
Talotuntija tuo ratkaisun tiedon pirstaloitumiseen
“Helppokäyttöinen ja miellyttävän visuaalinen työkalu kiinteistön kunnossapidon tarpeen hahmottamiseen ja tulevien korjausten jaksottamiseen.” Sami kiinnostui Talotuntijasta heti sen nähtyään ja ihmetteli, miksi tällaista työkalua ei aikaisemmin ole ollut markkinoilla.
Talotuntija tuo merkittäviä parannuksia tiedon hallintaan. Talotuntija näyttää missä kunnossa taloyhtiö on ja mitä toimenpiteitä taloyhtiössä tulisi tehdä seuraavaksi. Samin mukaan ”se on myös konkreettisella tavalla nostanut esiin sen, miten vähän tietoa joistakin taloyhtiöistä on.”
“Talotuntija ei ole vain työkalu, vaan se on myös ratkaisu, joka auttaa ratkomaan aiemmin kohtaamiamme ongelmia. Kuntoarvion puuttuminen taloyhtiöissä on johtanut pahimmillaan siihen, että taloyhtiön hallituksen kunnossapitotarveselvitys on aiemmin nojannut arvaukseen tai maallikkojen näkemykseen. Kaikki faktatieto on puuttunut," Sami huomauttaa.
Yhteistyö ja päätöksenteko uudella tasolla hallitusten ja osakkaiden kanssa
Talotuntija on myös vaikuttanut merkittävästi päätöksentekoprosessiin ja yhteistyöhön eri osapuolten kanssa. "On ymmärretty, että nykytilanteen selvittäminen on tarpeellista. Toiveena on, että yhtiössä ymmärretään jatkossa laajemmin, miten taloyhtiöitä tulisi pitää kunnossa ja kunnossapito olisi pitkäjänteistä ja suunnitelmallista”.
Käyttöönotto - haasteesta mahdollisuuteen
Vaikka Talotuntijan käyttöönotto saattoi aluksi tuntua haastavalta, prosessi sujui lopulta joustavasti ja 10+ Isännöitsijät saivat tarvittavaa tukea koko matkan ajan.
"Käyttöönotto oli aluksi haastavaa, koska kaikista taloyhtiöistä ei ollut riittävästi tietoa. Automaatiota on lisätty ja Talotuntijan tiimi on vienyt kaikki isännöinnissämme olevat taloyhtiöt ohjelmaan. Se on tehnyt käytöstä vaivatonta." hän kuvailee.